Tanterem helyett classroom

kr erettsegizokBerta Bence és Tóth Vivien.

Először az egyetemeket, főiskolákat zárták be a koronavírus miatt Magyarországon. A járvány folyamatos terjedése miatt néhány nappal később a kormány úgy döntött, a többi nevelési, oktatási intézményt is bezárja. Március 16-ától tehát az összes bölcsőde, óvoda, és iskola zárjában fordult a kulcs. Néhány napig még be lehetett menni a bent maradt holmikért, de mára teljesen elnéptelenedtek az egykor gyerekektől hangos épületek. Ezzel új dimenzió kezdődött.

A változás az élet minden területét érinti, de leginkább a tanárok, a gyerekek és a szülők élete fordult fel fenekestül, ugyanis digitális munkarendre kellett átállni pár nap alatt. Mivel három iskolás gyerekünk is van, így első kézből állíthatom, nem voltak zökkenőmentesek az elmúlt napok.

Egy hete ugrottunk bele az ismeretlen digitális világba és bolyongunk benne kicsit tanácstalanul. Bár annyira nem is ismeretlen ez a terület, hiszen a digitális dolgok szépen lassan begyűrűztek a mindennapokba, de nyilván nem voltunk rá felkészülve, hogy néhány nap alatt kell átállnunk papíralapúról digitálisra, még akkor is, ha a gyerekek már az anyatejjel szívták magukba az internet adta lehetőségeket.

Az első gond ott kezdődött, hogy bár nem kell iskolába menni, emberi időben kellene felkelni, majd a reggeli mosakodás, reggelizés után nem tévé előtti bambulás következik, hanem tanulás. Érkeznek a tananyagok, feladatok, amiket meg kell tanulni, ki kell tölteni, le kell fotózni és visszaküldeni különböző internetes felületeken.

Nem tűnik soknak a tanulnivaló, az időbeosztás még egy kicsit zavaros. Nincs csengetés, nincs időintervallum, így sokszor elhúzódik a tanulásra szánt idő. Olyan is előfordul, hogy kicsúszunk a határidőből.

A másik dolog, ami megkeseríti az otthontanulást, az a technika ördöge. Nem mindig sikerül első, második vagy akár harmadik próbálkozásra belépni bizonyos online felületekre. Bizony sokszor türelmet, megértést kíván a helyzet, a digitális oktatás minden szereplőjétől.

Mindenki tudja, hogy ebbe bele kell jönni, ezt meg kell tanulni, akár tanári, akár tanulói vagy szülői oldalról. Azt mondom, bár vannak nehezebb napok, technikai malőrök, de a nap végére általában sikerül ezeket megoldani. Vannak, akik ennél sokkal nehezebb helyzetben vannak.

- Nálunk otthon nincs számítógép és internet sem - mondja egy nyolcadikos fiú, aki az egyik környékbeli településen él és ott is jár iskolába. - Nekem a tanárok postán küldik ki a tanulnivalót. Persze nem minden nap, hanem egy héten egyszer. Megjelölik azokat a feladatokat, amiket vissza kell küldeni ellenőrzésre, mert abból lesz jegyünk.

A határidők így kicsúsznak, mivel a tanárok nem a következő órára kérik a megoldásokat. Most már csak a tanuló szorgalmára és lelkiismeretére van bízva, mikor és mennyit tanul. De ez nem csak az általános iskolásokra igaz, akadnak lustábbak a felsőoktatásban is.

- Van hátránya és előnye is ennek a tanulási rendszernek - nyilatkozta lapunknak Oláh Mózes, aki a Miskolci Egyetemen tanul.- Egyrészt nagyon jó, hogy beoszthatom az időmet, nem vagyok gyakorlatokhoz, előadásokhoz kötve. A tanárok feltöltik az előadások anyagait, meg a gyakorlati feladatokat, és akkor csinálom meg, amikor akarom, a lényeg, hogy határidőre visszaküldjem, amit kell. Ennek a szabadságnak, azonban lehet hátránya is, ha valaki hajlamosabb a nemtörődömségre, kicsit lustább, mint kellene, akkor felhalmozódik a tanulnivaló, és itt már olyan mennyiségről beszélünk, amit egy idő után képtelenség behozni. Ez az illető sikeres félévébe kerülhet.

- Hogyan fogtok vizsgázni?

- Erről még nem kaptunk tájékoztatást. Kaptunk beadandó feladatokat, azokat majd jegyekkel értékelik. Egyelőre ennyit tudunk.

- Milyen internetes felületeken dolgoztok?

- Több felületet is használnak az egyetemi oktatók. A legtöbben az egyetem elsődleges online felületét használják, az e-learning-et. Itt kapjuk a tananyag nagy részét. A skype segítségével konzultálni is tudunk a tanárokkal, és vannak akik az úgynevezett discord-ot használják, ahol be tud jelentkezni és élőben tart órát.

A discord alkalmazást a középiskolai online oktatásban is használják, főleg az érettségire készülő osztályoknál.

- Két tanórám van, amit a discordon tartanak a tanárok, az angol és a történelem - meséli tapasztalatait Berta Bence, aki a Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium végzőse. - Ezeken az órákon élőben bejelentkezik a tanár, mi pedig hallgatjuk. Ezt az alkalmazást használják egyébként a számítógépes gamerek, akik élőben közvetítik a játékot, amivel játszanak. A többi órán e-mailben vagy egy másik felületen, például a google classroomban kapjuk a feladatokat. Ez utóbbi is könnyen használható. A tanárok létrehoznak benne a tantárgyaiknak megfelelő csoportokat, minden osztálynak külön-külön, és ezekben csak az adott osztály tagjai látják a feltöltött feladatokat, illetve ezekre a felületekre vissza is lehet küldeni a megoldásokat.

- Hogy érzitek magatokat ebben az új tanrendben?

- Ez a második hetünk a digitális munkarendben - mondja Tóth Vivien, aki szintén az Eötvös tizenkettedikese. - Egyelőre sokkal fárasztóbbnak érzem, mint, amikor iskolába jártunk. A tanulás reggel 9-kor kezdődik, és akár délután négyig is eltart. Nem a megszokott menetrend szerint tartják az órákat, hanem sokszor tömbösítve. Így van, amikor másfél-két óra is lehet egy tanóra, viszont így egy héten kevesebb az alkalom. Emellett a beadandókat minden nap délután négyig vissza kell küldeni, amikre jegyeket kapunk.

- Hogy álltok a tételek kidolgozásával?

- Nagy részét még megcsináltuk az iskolában - mondja Bence. - Nem sok maradt itthonra, tantárgyanként egy-két tételt kell még kidolgozni.

- Dolgozatot hogy írtok, hogy történik a számonkérés?

- Mi például tegnap írtunk biológiából témazárót - meséli Vivien. - Miután megnyitották az online felületet húsz percet kaptunk a megoldásra. A belépés után egy lapra kellett leírnunk a megoldásokat. Úgy volt megcsinálva, hogy ne tudjunk segítséget használni, s ahogy végeztünk rögtön vissza kellett küldeni.

- Tudtok már valamit az érettségiről?

- Nem kaptunk még tájékoztatást - válaszol Bence. - Nem tudjuk még, hogy mehetünk-e vizsgázni, vagy elhalasztják. Mi mindenesetre úgy készülünk, hogy májusban érettségizünk.

ema