Továbbtanulás és felkészülés nehézségekkel

kr felv 1A nyolcadikosok a tanórai feladatok mellett a felvételire is készülnek.

Emlékszem, a téli szünet után szinte mindig úgy kezdődtek a januári tanítási napok, hogy „Remélem kipihentétek magatokat a szünetben, mert nagy munka áll előttetek.” A nagy munka persze igaz volt, vagy azért, mert a félév előtti hajrára kellett készülni, vagy azért, mert a továbbtanulással kapcsolatos teendők tették mozgalmassá a napjainkat. Ez az évtizedek alatt mit sem változott. Sőt! Ahogy elnézem a mai fiatalokat, nincsenek könnyű helyzetben. Megsokszorozódtak a feladok, és az elvárások is, a koronavírus miatt kialakult helyzet pedig még rá is tesz egy lapáttal.

Általánosból középiskolába

Az általános iskolásokra az egyik legmeghatározóbb megmérettetés vár a jövő héten, január 23-án 10 órától írják a központi írásbeli felvételit magyarból és matematikából. Mindenkinek meg kell írnia, aki nyolc-, hat- vagy négyosztályos gimnáziumban vagy technikumban szeretne továbbtanulni.

- Nagyon készülök a felvételire. - meséli Aczél Lili Rebeka, aki most nyolcadikos a Kazinczy Ferenc Református Általános Iskolában. - Sokat gyakorolok, mégsem érzem magam teljesen magabiztosnak, de nagyon fontos, hogy jól sikerüljön, mert a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumban szeretnék továbbtanulni és kell a jó eredmény. Nagyon várom már az új közösséget, új embereket, és ha minden jól megy, kollégista leszek. Nagyon kíváncsi vagyok, hogyan fogok egyedül boldogulni.

Népszerűek a miskolci és a debreceni középiskolák, de a tiszaújvárosi nyolcadikosok leginkább a helyi középiskolák közül válogatnak.

- A jelentkezés és a felvételi körül nincs változás, minden megy a régi kerékvágásban - tudtuk meg Makkainé Chmara Mariannától, a református iskola igazgatójától. - Egyedül annyi változás lesz, hogy az írásbeli felvételi január 23-án lesz, a pótfelvételi január 28-án, és akik a koronavírus miatt nem tudtak megjelenni az előző két időpontban vizsgát tenni, nekik idén kijelöltek egy harmadik napot, ez február 5-e. Ezt azonban mindenképpen jelezni kell az érintett középiskola felé.

- A kialakult helyzet miatt idén nehezebb a felkészülés a felvételire?

- Mint minden évben, most is igyekszünk minden diákot kellőképpen felkészíteni, de most, ha lehet ezt mondani, még jobban odafigyelünk rájuk. Ennek az az oka, hogy a mostani nyolcadikosok tavaly, hetedikben tavasztól digitális munkarendben vettek részt, aztán most a téli szünet előtti két hétben is távoktatásban részesültek a koronavírus miatt. Nem lehet panasz rájuk, mert becsülettel tették a dolgukat otthonról is, de azért a jelenléti oktatással ezt nem lehet összehasonlítani.

- Egy nyolcadikos gyerek mennyire tudatos a továbbtanulását illetően?

- Az tudjuk magunkról is, hogy 13-14 éves korunkban még nem igazán tudtuk eldönteni, hogy milyen irányba szeretnénk továbbtanulni. Sokan választják a gimnáziumot, de vannak, akik keresik a különböző szakokat, főleg a nyelvek kerülnek előtérbe. Természetesen mi minden segítséget megadunk nekik, hogy a döntés megalapozott és helyes legyen.

Középiskolából felsőoktatásba

Megkezdődött a továbbtanulási hajrá a középiskolákban is. Február 15-éig kell eldönteni ki melyik egyetemen, főiskolán szeretné folytatni a tanulmányit. A végzősök (a többi középiskolással együtt) november óta otthonról tanulnak. Így kell felkészülniük az iskolai számonkérésekre és a közeledő felvételikre.

- Számomra nehezebb az otthontanulás, mert valahogy az iskolában jobban lekötik a figyelmemet - mondja Sípos Ákos, aki idén végez a Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégiumban. - Az órákon könnyebben megjegyzem az elhangzott dolgokat, bár most már a tanórák nagy részét online megtartják a tanárok, így azért könnyebb, mint tavasszal volt. De ennek ellenére úgy érzem, többet kell készülnöm otthon, mint amikor iskolába jártam.

- Hol szeretnél továbbtanulni?

- Budapestre szeretnék menni a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rendészettudományi karára. Körülbelül három éve tudom, hogy ebben az irányban szeretnék továbbtanulni, és ennek megfelelően tanulok. Az igazság az, hogy a családban többen is vannak a rend őrei között, és nekem is megtetszett. Ha elvégzem az iskolát, és minden jól megy, nyomozó leszek.

Kovács Annának még nincs ilyen konkrét elképzelése arról, hogy mi lesz, ha nagy lesz.

- Mostanában kezd körvonalazódni, hogy mit is szeretnék - meséli Anna. - Abban biztos vagyok, hogy a matematika szerepet fog játszani a választásomban, mert az az erősségem. Gazdasági szakok érdekelnek, de még nem tudom melyik egyetem mellett döntsek. Azt már viszont tudom, hogy vagy Debrecenben vagy Budapesten folytatom a tanulmányaimat.

- Ne feledkezzünk meg az érettségiről sem, hiszen néhány hónap múlva számot kell adni a tudásotokról, bár lehet arról hallani, szárnyra kaptak olyan vélemények, miszerint idén nem lenne szabad megtartani az érettségit.

- Mi gőzerővel készülünk az érettségire - folytatja Anna. - Nem értek egyet azzal, hogy ne legyen idén érettségi, mert az év végi jegyek nem feltétlenül tükrözik azt a tudást, amit vinni szeretnénk az egyetemre. Szerintem nagyon fontos, hogy megszerezzük azt a tudást, ami majd segít nekünk abban, hogy a felsőoktatásban is megálljuk majd a helyünket. Ehhez pedig szükség van az érettségire való felkészülésre, és természetesen a vizsgára.

- Én sem értek egyet az érettségi esetleges eltörlésével - veszi át a szót Anna és Ákos osztályfőnöke, Tóth Réka. - Én azt gondolom, hogy az érettségi az egy objektív mérő, egy központi feladatlapot írnak meg a gyerekek. Csoport és csoport, osztály és osztály, középiskola és középiskola között óriási különbség van. Szerintem akik ezt kitalálták, azok nem gondolták át, hogy közel sem biztos, hogy két különböző iskolából hozott ötös az tudásszintben ugyanazt jelenti. Viszont, ha az év végi jegyeket kapnák meg érettségi eredményként a diákok, abban nem jönne ki a tudásbeli különbség. Úgyhogy én azt gondolom, hogy az esélyegyenlőség miatt és amiatt, hogy azok a tanulók kerüljenek be a megfelelő iskolákba, akik oda valóak, ezért kell egy olyan objektív mérő, mint az érettségi.

- Sikerül felkészíteni a diákokat a digitális térben is?

- Őszintén megmondom, nagyon bíztunk abban, hogy visszaáll a hagyományos oktatás január 11-én, de így, hogy meghosszabbították a korlátozásokat, folytatjuk az online munkát. Mindent megteszünk azért, hogy sikeres legyen a felkészítés. A mostani 12. évfolyam az eddigi digitális oktatásnak talán a legnagyobb vesztese. Ők már a tavalyi második félévet is online töltötték, gyakorlatilag idén az első félév is online zajlik nekik. Ebben a tanévben figyelünk arra, hogy egységes legyen a felület, könnyen megkereshetők legyenek az információk. A legtöbb órát online élőben tartjuk. A digitális oktatásnak megvannak az előnyei és hátrányai. Tulajdonképpen óratartásra ez a felület, amit egységesen használunk, jól használható. A számonkérésre kevésbé alkalmas, de próbáljuk a legtöbbet kihozni belőle.

Ema