Komppal vagy nagy kerülővel

kr hidegyesre
279 millió forintból újul meg a kesznyéteni Sajó-híd.

Augusztus elsején lezárták a kesznyéteni Sajó-hidat, megkezdődtek a tervek szerint három és fél hónapig tartó felújítási munkálatok. Ugyanúgy érinti ez az ott élő családokat, dolgozó embereket, gyerekeket, mint a környékbelieket.

A Kesznyéten önkormányzata és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. alkotta konzorcium 279 millió 400 ezer forint támogatásban részesült a Településfejlesztési Operatív Program keretében a híd felújítására. A rekonstrukció a híd teljes lezárása mellett zajlik, így a buszjáratok az árvíz idején megszokott - mintegy 44 km-es - útvonalon (Girincs, Bőcs, Sajólád, Ónod, Muhi) közlekednek. Személyautóval, gyalogosan vagy kerékpárral a girincsi vagy körömi komp használatával rövidíthető le az út.

Sokakat érint ez a faluban, akár autóval, akár busszal közlekednek Tiszaújvárosba.

- A lányom műszakol, 12 órázik - mondta Budai Zoltánné -, most így körbemegy a busszal, Ónod, Lád felé. Több mint egy órát kell ülni a buszon oda is meg vissza is.

- Nagyon hátrányosan érint minket a lezárás - mondta Vadászi Szabolcs - hisz nem tudunk, csak körbemenni a városba, vagy komppal. Az asszonyék három műszakba járnak dolgozni, most egy órával hamarabb kell menni, és egy órával később jönnek haza.

A felújítás már halaszthatatlan volt, évek óta kritikus állapotban van a híd.

- Ez egy nagyon régi híd - mondta Peiker Tamás, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója -, önkormányzati tulajdonú, rendkívül rossz állapotban volt már a szerkezet, a korlátok, a szegély, a szigetelés, a dilatáció. Ezeket most mind felújítják, kicserélik, igen nagy munkát végeznek a kivitelezők. A munkálatok a tervek szerint november 15-ig tartanak, ezúton is kérem a közlekedők türelmét és megértését.

Alig zárták le a hidat, máris gőzerővel zajlanak a bontási munkálatok, hétfőre már a korlátokat is lebontották.

- A kivitelező két hete már elkezdte a munkálatokat - folytatta a megyei igazgató - először az ideiglenes forgalomterelést építették ki, a szükséges védőkorlátokat készítették el, és most már nagy ütemben végzik a bontást, és hamarosan kezdődik a látványos felújítás. Lemarják a burkolatot a teljes pályaszerkezetről, megtisztítják a vasbeton pályalemezt, új szigetelést kap a híd, kicserélik a meglévő fésűs dilatációkat vízzáró dilatációkra, a korlátokat újraépítik, mederburkolást, betonvédelmet végeznek, kijavítják a surrantót, a lépcsőket, tényleg nagy volumenű munkavégzés folyik - sorolta Peiker Tamás, aki hozzátette, hosszú évekre szól a mostani felújítás.

Amíg a munkálatok tartanak, addig is kell közlekedni. Nem csak az itt és a környéken élőknek, hanem a védelmi szerveknek is. A kataszrófavédelem tájékoztatása szerint nem a tiszaújvárosi, hanem a szerencsi vagy a miskolci tűzoltókat riasztják majd ezentúl, a mentők pedig Tiszalúcról érkeznek, és a rendőri jelenlét is folyamatos lesz.

A buszok ugyan körbejárnak, személyautóval, gyalog vagy kerékpárral azonban más lehetőség is van átjutni a Sajón. Köröm és Muhi között is üzemel komp, mint ahogy Girincs és Sajószöged között is. Mindkét komp forgalma megnőtt a lezárás óta.

Sokan választják a girincsi kompot, innen hat kilométerre van Tiszaújváros. A hídlezárás után pár nappal meghibásodott a szerkezet, ezt egy napon belül megjavították, hétfői ottjártunkkor ismét kisebb hiba adódott, ezt azonban hamar megoldották.

- Mivel sokan dolgoznak Tiszaújvárosban, így meghosszabbítottuk a nyitvatartást - mondta a girincsi kompot üzemeltető Barna Attila. - Reggel fél 5-től este 11 óráig üzemel a komp, napi 18 és fél órában. 250 forintba kerül a használat egy személygépkocsira egy fővel, a további utasok 60 forint/fő áron kelhetnek át. Észrevehetően nőtt a forgalom, sokan használják ezt a kompot - tette hozzá.

- Készültünk erre, hogy a forgalom egy része Girincsen fog lecsapódni - mondta Baráth László, Girincs polgármestere -, a település kompátjáróját felújítottuk, elektromos csörlővel szereltük fel és Sajószöged önkormányzatával közösen a hozzá vezető utakat is javítottuk, szélesítettük, takarítottuk. Szeretném felhívni a közlekedők figyelmét arra, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek a településen. A komphoz levezető úton nagy a gyalogosforgalom, hisz több közintézmény is van itt, bölcsőde, óvoda, iskola, rendelő. Ezeket általában gyalog keresik fel, így kérem az autósokat, hogy tényleg figyeljenek oda.

Tavasszal még egy pontonhíd építését tervezték a hídlezárás idejére, erről szóltak a hírek. Ennek egyik lehetséges helyszíne a girincsi komp nyomvonala volt.

- Koncz Ferenc országgyűlési képviselő úr még a választások előtt ígéretet tett arra, hogy megnézi a lehetőségét annak, hogy milyen formában, hol épülhet meg a pontonhíd - mondta Girincs polgármestere -, a helyszín pedig ide esett Girincsre, a komp nyomvonalába. Ezt a műszaki szakemberek, a szentesi műszaki ezred katonái, szakemberei is jónak találták. A probléma ott kezdődött, mikor megmondták, hogy ezt 71 millió forintért csinálják meg, és működtetik is, hisz a katonaság nem adja át működtetésre a hidat. Szóba sem jöhetett, hogy ezt a girincsi önkormányzat állja, így nem volt, aki kifizesse. Hozzá kell tennem, hogy nem oldotta volna meg teljes egészében a problémát, mert a buszjáratok nem tudtak volna átmenni a pontonhídon, a buszok tehát ugyanígy, Sajólád felé közlekedtek volna - tette hozzá Baráth László.

Szerettük volna megkérdezni Koncz Ferenc országgyűlési képviselőt is arról, hogy miért nem készült el a pontonhíd, annak ellenére, hogy egyik nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a híd lezárását megelőző két héten belül állnia kell a pontonhídnak. Az elmúlt héten e-mailen kerestük, kérdéseinkre azonban lapzártánkig nem kaptunk választ.

Fodor Petra