Polgár egyedül is belevág

kr bici 1

Hosszas mérlegelés után Polgár képviselő-testülete egyhangú döntést hozva úgy határozott, hogy annak ellenére is megépíti a Tiszaújváros és Polgár közötti kerékpárút megyehatárig tartó szakaszát, hogy a társpályázó Tiszaújváros nem nyert az uniós pályázaton.

A Tiszaújváros és Polgár közötti kapcsolat több évtizedre nyúlik vissza. Tiszaújváros felépítésében, benépesülésében a polgáriaknak meghatározó szerepe volt, a ’60-as, ’70-es években a tiszaszederkényiek, leninvárosiak gyakori vásárlói voltak a polgári üzleteknek, a nagy iparvállalatoknál igen sok polgári talált munkahelyet. Manapság is élénk a munkaerő-áramlás, a kereskedelmi célú kölcsönös „városlátogatás”. Sokan tennék meg a tíz kilométeres utat kerékpáron, ha lenne kerékpárút. Megépítésének szándéka mintegy egy évtizede merült fel komolyan a két város önkormányzatánál. Elhatározták, ha lesz megfelelő támogatási forrás, közösen pályáznak a fejlesztésre. (Tiszaújváros jóval korábban már megépítette a városból az erőmű elágazásig tartó kerékpárutat.)

2016-ban érkezett el az idő, a döntően európai uniós forrásokból megvalósuló területi operatív programban. A Tisza-szigeten találkozott 2015 őszén a két város képviselő- testülete, polgármestere, a két megye közgyűlési elnöke. Ekkor - a testvérvárosi együttműködési megállapodás megújításakor - határozták el, hogy közösen pályáznak. A pályázat elkészült, beadták. Elbírálásakor azonban nem várt eredmény született: Polgár nyert, Tiszaújváros pedig nem.

- A meglepetésből ocsúdva mérte csak fel a városvezetésünk a kialakult helyzetet - nyilatkozta Tóth József, Polgár polgármestere. - Hatalmas dilemmánk volt, hogy hozzá merjünk-e fogni a 400 millió forinttal megtámogatott és mintegy 93 millió forint saját forrást igénylő bicikliút építéséhez. A pályázatban ugyanis az szerepel, hogy a kerékpárút a két várost köti össze. Ha a tiszaújvárosiak nem nyernek pénzt, és nem építik meg az utat, a mi, a polgári vasútállomástól a megyehatárig tartó kerékpárutunk a „semmibe fut”, nem lesz folytatása, nem valósul meg a pályázatban szereplő célkitűzés. Ennek okán az is előállhat, hogy a polgári önkormányzatnak nemcsak a fejlesztésre felvett hitelt kell visszafizetni, hanem a 400 milliós uniós támogatást is. Ezt pedig nem bírja el a mi költségvetésünk. A soron kívül összehívott önkormányzati képviselő-testületi ülésen teljes egyetértés volt a tekintetben, hogy a két város, valamint az ott élők kapcsolatát segítő, régóta várt, történelmi jelentőségű fejlesztés lehetőségét nem szalaszthatjuk el. Annál is inkább nem, mert Tiszaújvárosban 1,2 milliárd eurós költséggel épül a MOL évtizedek óta legnagyobb beruházása, ami ugyancsak sok polgárinak ad majd munkát. Egyhangú döntéssel mondtuk ki, hogy a Tiszaújváros-Polgár közötti kerékpárút polgári szakaszát megépítjük, hogy a teljes beruházás már visszafordíthatatlan legyen. Azaz megcsináljuk a kerékpárút ránk eső 8,7 kilométeres szakaszát, teljesítve a projektnek az uniós támogatás érdekében vállalt indikátorait. Erre 92,89 millió forint hitelt vesz fel az önkormányzat, ha szükség lesz rá.

Tóth József mindehhez hozzátette: mindig vannak, információi szerint most is lesznek olyan nyertes pályázatok, ahol a beruházásokat nem tudják megvalósítani, és az ezekből visszaáramló összegekből lehet pénz a kerékpárút tiszaújvárosi, azaz Borsod megyei szakaszának kivitelezésére is. Ez május végén dőlhet el.

Még egy - igaz későbbi - esély is nyílhat. Már zajlik a 2021 és 2027 közötti uniós ciklus előkészítése, a területfejlesztés szektorális tervéhez kért adatgyűjtésre Tiszaújváros fejlesztési javaslatai közt szerepeltette a kerékpárutat.

f.l.